Jednotka sboru dobrovolných hasičů z Jinočan v okrese Praha-Západ, disponuje od roku 2019 cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 30 na podvozku Volvo FL6. Vozidlo bylo v roce 2019 odkoupeno od jednotky v Novém Strašecí, kde sloužilo jako prvovýjezdová cisterna a bylo nahrazeno novou Scanií.
Vozidlo bylo vyrobeno na konci roku 1999 a sloužilo u hasičů ve Velké Británii. Nástavbu vyrobila společnost EMERGENCY-ONE. Cisterna měla nádrž o celkovém obsahu 1000 l a byla osazena čerpadlem Godiva. V roce 2009 bylo vozidlo odprodáno do Belgie, kde bylo přestavěno na evropskou verzi a následně odprodáno do ČR do Nového Strašecí, kde proběhlo několik úprav. Tou nejpodstatnější byla instalace druhé nádrže na vodu o objemu 1000 l. Vozidlo tak dostalo označení CAS30/2000 M1R
Po odkupu obcí Jinočany byla členy místní jednotky na vozidle provedena instalace hliníkové bedny na nástavbu. Zároveň došlo k instalaci nového LED osvětlení k zajištění osvětlení prostoru kolem vozidla a byly zvýšeny bočnice nástavbové části. Instalovaly se nově tvarované zadní plechy, došlo na výměnu zadních svítilen za nové LED svítilny. Vzhled zadní části se tímto dost změnil.
V roce 2023 se bohužel začala odlupovat rez z vnitřních stěn nádrže a tyto kousky rzi postupně snižovaly účinnost čerpadla a zanášely proudnice. Členové jednotky tedy vypracovali návrh na repasi auta. Oslovili několik firem, nechali si zpracovat nabídky a vše předložili na obci. Bohužel náklady byly vysoko nad představami zastupitelstva, a tak přišla na řadu oprava svépomocí. Obec vyčlenila finance na opravu v rozpočtu na rok 2024 a tak se mohlo začít
Co vše se tedy na vozidle udělalo?
V sobotu 6.ledna 2024 začalo rozebírání nástavby. Ihned po odkrytí plechů však bylo jasné, že původně plánovaná „pouhá“ výměna nádrže a oprava čerpadla vzala za své a opravit toho bude potřeba daleko více. Celý rám vozu byl obroušen a natřen speciálním nátěrem, byly vyměněny tlumiče, opraven utržený stabilizátor. Na rám se připevnilo uložení nové nádrže, která je vyrobena z plastu a má nyní objem 3000 l.
Byly odmontovány původní laminátové blatníky a nahrazeny nově, na míru vyrobenými kousky. Opravy se postupně přesouvaly do přední části vozu ke kabině posádky, která musela být kompletně odstrojena až na rám. Přední dřevotřísková příčka se při demontáži rozpadla na prach. Spodní část kabiny byla totálně pryč, z původních jeklů nezbylo zhola nic. To samé se spodními částmi dveří. Nastaly týdny vyvařování. Mezitím se nechalo vyrobit nové oplechování kabiny. Vnitřek kabiny je nyní z hliníkového protiskluzového plechu a vymyslelo se nové uložení vybavení v kabině, kam přibyly další 2 držáky dýchací techniky a vyrobila se nová police. Osvětlení bylo vyměněno za LED.
Pracovalo se na opravě čerpadla, které bylo kompletně přetěsněné a opotřebované díly byly nahrazeny novými.
Jednou z velkých změn na autě jsou výtlaky do stran, které původně byly vyvedeny dozadu. Při zásazích ale hadice překážely strojníkovi, a tak se vyrobily nové trubky. Byl také zvětšen průměr trubky plnění čerpadla na 100mm, čerpadlo tak má nyní dostatek vody i při práci na všechny 4 výtlaky. Původně bylo čerpadlo kryto roletou, tu ovšem jinočanští hasiči odstranili a nahradili ji výklopnými vraty.
Dalším oříškem byla elektroinstralace, která se komplet přepracovávala, jelikož ve voze byla původní anglická instalace různě napojovaná na dodanou evropskou. Stručně řečeno, desítky metrů kabelů, které nikam nevedly.
Volvo bylo kompletně nalakováno, rolety polepeny šedou folií a nalepeny nápisy, pruhy a další tisíce drobností. Zároveň byla cisterna pojmenována Satan.
Nakonec, po dlouhých 8 měsících tvrdé práce, Satan prošel úspěšně STK
Obec Jinočany do rekonstrukce cisterny investovala necelých 500 000 Kč.
Jak se rekonstrukce vozidla povedla? To posuďte sami.
Fotografie z průběhu prací naleznete zde.