Společnost KOBIT-THZ dodala pro pro pražskou SPJ vodní stříkač na podvozku Tatra Force s dvounápravovým šasi a říditelnou druhou nápravou. Jedná se o první kus na tomto podvozku z dalších plánovaných.

Motor je vznětový, přeplňovaný turbodmychadlem, splňuje emisní normu EURO V a je o výkonu 280 kW a objemu 12,7 litru. Je spřažen s plně automatickou převodovkou Allison s hydrodynamickým měničem.

Přední náprava je zatáčecí, zadní náprava je napevno (standardní jízdní režim). Obě nápravy zatáčí proti sobě (AWS), dále zatáčí stejným směrem a umožňují jízdu do strany – tzv. „krabí chod“. Poloměr zatáčení činí 7000 mm. Pohon náprav je 4×4 s trvalým pohonem. Odpružení je řešeno vzduchovými vlnovci v kombinaci s teleskopickými tlumiči a zkrutnými stabilizátory. Podvozek má stavitelné rozpětí výšky, dále je chráněn proti tepelnému a mechanickému poškození. Automobil má brodivost 1200 mm či překoná příkop i kolmou překážku o minimální velikosti 500 mm.

Pro osazení vozidla byla vybrána sada pneumatik 14“R20 se systémem přímého měření tlaku vzduchu včetně centrálního huštění/odpouštění pneumatik za jízdy typu Téléflow, ovládaným z místa řidiče. Samozřejmostí je plnohodnotné rezervní kolo.

Nad rámec povinné výbavy je vůz vybaven senzorem náklonu včetně alarmu, tažným zařízením s minimální tažnou hmotností 25.000 Kg. Mezi policejními úpravami jsou drátěné ochrany světel, zrcátek, kamer a oken.

Kabina je čtyřdveřová, jednoprostorová, určena pro tříčlennou posádku (řidič, operátor, velitel) a technologii. Pravé zadní dveře slouží pro přístup k sedadlu velitele vozidla a k instalované technologii. Levé zadní dveře slouží k přístupu k filtroventilaci a současně slouží pro přístup k RACK technologii a úložným prostorům. Filtrace kabiny je přetlaková filtroventilační s plně automatickou vzduchovou ventilací s funkcemi větrání, uzavření, filtrace. V prostoru za řidičem se nachází odkládací prostor na protiúderovou výstroj a osobní věci tříčlenné posádky. Schránky, police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z hliníkového plechu a profilů. Klimatizace i naftové topení v kabině jsou nezávislé na chodu motoru a jízdě. Výplň oken tvoří bezpečnostní zodolněná skla o tloušťce 12 mm.

Horní část střechy nástavby je ve tvaru „A“ a v hladkém provedení, zajišťující, že se na střeše neudrží hozené předměty. Pochozí pásy pro údržbu teleskopických stožárů a na nich instalovaných zařízení včetně lafet jsou opatřeny odolným protiskluzovým povrchem. Prostory pro uložení technologie a výbavy umístěné po stranách účelové nástavby jsou vybaveny dveřním systémem z nerezavějícího plechu, police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z tvrzeného hliníkového plechu. Pro osvětlení prostor jsou využité LED zdroje v krytí IP67, automaticky se rozsvítí po otevření úložné skříně. Mezi výbavou najdeme například hydrantový nástavec, 4 kusy hadic typu B v dvou délkových provedeních, 2 kusy hasicích přístrojů práškových, 2 kusy hasicích přístrojů CO2, akumulátorovou kotoučovou pilu, akumulátorový kombinovaný střihací/rozpínací nástroj či sadu nářadí v kufříku a mnoho dalšího.

Nádrž na vodu pojme 4000 litrů vody, vyrobena z nerezového plechu AISI 316L. Nádrže na barvivo a slzotvornou látku (každá o objemu 50 litrů) jsou ve speciálním nerezovém bezpečnostním zásobníku. Zásobník lze vyjmout z nástavby v případě potřeby doplnění. Přiměšovače slzotvorné látky a barviva jsou elektronicky ovládané z pracoviště operátora lafet.

Stříkač je osazen třemi dálkově ovládanými, tlakově i průtokově regulovatelnými lafetovými proudnicemi ALCO APF 2-DC s tryskou MZV 2000. Proudnice jsou umístěné na příčném středu střechy kabiny vozidla, nad horní hranou spuštěné radlice a zapuštěna v zadní části nástavby. Systém proudnic je ovládán z pracoviště operátora lafet, každá lafeta má vlastní LED spot světla pro nasvícení prostoru dopadu vodního svazku a pracuje pouze samostatně spolu se svojí kamerou. Dále je vůz vybaven skrápěcím systémem trysek, které chrání kabinu vozidla a prostory pod vozidlem např. proti útoku zápalnou lahví.

Mezi dalšími nástavbovými prvky se nachází elektrocentrála BSKA 6,5EV Silent ISO SEA/HSW Fire CAN umístěná na výsuvném platu. Elektrocentrála umožňuje provoz elektronických systémů instalovaných ve vozidle bez nutnosti nastartování vozidla, je dálkově ovládána z pracoviště operátora elektronických systémů. V úložné levé skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s pryžovou hadicí o délce 40 metrů s vyklápěcím válečkovým ukladačem. Volný konec hadice je opatřen proudnicí typu JET s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele. Navíjení hadice je možno provádět pomocí elektromotoru nebo nouzově ručně. Autonomní čerpací zařízení s průtokem 3000 l/min při tlaku 10 bar je umístěné na výsuvném platu pro provedení běžné údržby a servisu. Ovládání je zajištěno elektronickým dálkovým ovládáním a startováním z pracoviště operátora lafet. Zapnutí čerpadla a ovládání ventilu přívodu vody pro lafety je možné z kabiny vozidla, z pozice operátora lafet, na ovládacím panelu je pak stavoznak všech tří nádrží. Hydraulický lanový naviják vyvedeným směrem vzad s tažnou silou ve vodorovné rovině 100 kN s jištěním proti přetížení, délka lana činí 30 m. Automobil je osazen v přední části hydraulicky ovládanou radlicí pro odtlačení překážek s tažnými oky o nosnosti 100 kN. Radlice je široká jako stříkač a její ovládání je řešeno z pracoviště řidiče vozu.

Nechybí trojice teleskopických stožárů umístěných v prostoru mezi kabinou a nástavbou. Všechny teleskopické stožáry jsou zasunuty dovnitř nástavby včetně technologických zařízení na nich nainstalovaných. Ovládání jednotlivých stožárů a otočných hlavic je taktéž zajištěno pomocí dálkového ovladače. Teleskopický stožár na zvukový L-RAD disponuje zvukovým zařízením, směrovým reproduktorem L-RAD 450XL doplněný kamerovým a zvukovým záznamovým zařízením s archivací. Teleskopický stožár pro osvětlovací tělesa je osazen otočnou hlavicí s vysoce svítivými LED reflektory – světelný výkon 40000lm. Teleskopický stožár na kamerový systém je osazen otočnou hlavicí s kamerovým systémem, který tvoří přídavná PTZ kamera (video + termo).

Plnění tlakovým vzduchem a dobíjení vozidla v rámci kompatibility s vozidly HZS ČR zajišťuje zásuvka Rettbox. Zvláštní světelné výstražné zařízení integrované do horní části nástavby vozidla s dvojitým střídavým dvojzábleskem modré a červené barvy (červená vlevo, modrá vpravo ve směru jízdy) s čirými kryty a LED technologií dodala firma Holomý.

Jedna odpověď

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *